Oktoberfest 2010:
Situatie
Het concrete moment waarop de competentie ‘kwaliteitsgerichtheid’ zichtbaar is geworden is het moment waarop er met de opdrachtgever rond de tafel is gezeten om afspraken te maken voor het Oktoberfest. De betrokkenen waren de opdrachtgever, de bedrijfsleider van De Verdraagzaamheid, Anne-Fleur en ik. Het doel was duidelijk: een mooi feest neerzetten, kijkende naar de vorige editie en dit zo verbeteren. Wat mis dreigde te gaan is het feit dat we met 4 mensen om de tafel zaten, waardoor de meningen af en toe wat uit elkaar lagen en het nemen van besluiten dan wat moeizaam ging.
Taak
Mijn taak ten aanzien van de competentie was het evalueren van eventuele plus en minpunten van de vorige editie en eisen te stellen aan het feest wat Anne-Fleur en ik voor ogen hadden. Van mij werd dan ook verwacht dat ik mijn kennis van het organiseren van de vorige editie hierbij zou gebruiken.
Actie
Om de situatie aan te kunnen pakken ten aanzien van de competentie kwaliteitsgerichtheid heb ik voorafgaand aan het gesprek een aantal punten duidelijk op papier gezet om de editie van 2010 beter te laten verlopen dan die van 2009. Voorbeelden van deze punten zijn bijvoorbeeld dat editie 2009 erg koud was, dus dat er ook een mogelijkheid moest zijn om binnen het feest te vieren, maar dit mocht niet ten kosten gaan van de sfeer van het feest. Ook vond ik het goed om nieuwe dingen te proberen en om het feest uit te bereiden. Zo heb ik een standje van Schrobbelèr laten komen om dit drankje te verkopen tijdens het feest in speciale flacons. Vervolgens hebben wij dit met zijn vieren besproken en zijn ook tips van mijn bazin en bedrijfsleider toegevoegd aan ons plan. Ook zijn er oude elementen verbeterd, zoals de muziek. Editie 2009 had ook een DJ, maar dat is in 2010 wat groter aangepakt met meer boxen en een professionelere DJ.
Resultaat
Doordat er van verschillende kanten veranderingen zijn aangegeven, zijn nieuwe elementen zijn toegevoerd, oude elementen verbeterd of juist hetzelfde gebleven. Uiteindelijk was er sprake van een duidelijk en compleet plan voor het Oktoberfest en had het een professionele uitstraling. Op deze manier had mijn bazin ook vertrouwen in onze organisatie en daarbij ook vertrouwen in een goed georganiseerd feest, een geslaagde dag. Zowel voor Anne-Fleur en voor mij als in het bedrijfsoog gezien.
Terugkoppeling
Ik vind dat het allemaal goed is verlopen. De meningsverschillen waren niet groot en onze bazin en bedrijfsleider spraken uit meer ervaring, waar wij veel aan hadden. Voor een volgende keer zal ik direct na het feest een document maken met daarin plus en minpunten, zodat de kleine verbeterpunten niet worden vergeten.
Oktoberfest 2009
Situatie
De situatie waarbij de competentie zichtbaar is geworden was het moment waarop ik de verkoopgesprekken ging voeren met betrekking tot het eten en drinken tijdens het Oktoberfest. Hierbij waren dus ik en de verkoper betrokken. Mijn doel was om het plaatje dat ik voor ogen had, zo goed mogelijk en ook zo goedkoop mogelijk van de verkoper te verkrijgen. Wanneer het dreigde mis te gaan, was op het moment dat de verkoper ernstig zijn best deed mij meer te verkopen dan waar ik om vroeg.
Taak/taken
Ten aanzien van de competentie was mijn taak de kwaliteitseisen die ik voor mezelf gesteld had aan het eten en drinken tijdens het Oktoberfest, zo goed mogelijk en zo goedkoop mogelijk van de verkoper te verkrijgen. Doordat ik goed was voorbereid op de gesprekken, kon ik tijdens de gesprekken mijn kwaliteitseisen duidelijk opstellen en beschrijven. Ten aanzien van de competentie werd van mij verwacht deze gesprekken wel zelf te voeren, maar vervolgens wel te evalueren met mijn bazin, tevens opdrachtgeefster.
Activiteit/actie
Om de situatie zo goed mogelijk aan te pakken, heb ik me goed voorbereid op de verkoopgesprekken. Hierdoor kon ik tijdens de gesprekken mijn kwaliteitseisen duidelijk opstellen en beschrijven. Voorafgaand aan het gespreken heb ik voor mezelf duidelijk mijn eisen op papier gezet, zodat ik me tijdens het gesprek hieraan zou kunnen herinneren. De gesprekken hebben twee keer een half uur à uur geduurd. Ik heb de situatie beëindigd door te evalueren met mijn bazin en de door mij gemaakte afspraken duidelijk te evalueren.
Resultaat
Door mijn actie, namelijk het goed voorbereiden en een goed beeld te hebben van hoe de dag in elkaar zou steken en wat daar bij nodig was, ging het goed de verkoper te overtuigen van mijn plannen en de daarbij horende kwaliteitseisen. Hierdoor heb ik het voor elkaar gekregen voor schappelijke prijzen mijn bestelling te plaatsen met precies datgene wat ik voor ogen had. De betrokkenen, namelijk mijn bazin en tevens opdrachtgeefster, was blij verrast en trots op me dat ik het alleen gedaan had en het voor elkaar had gekregen. Ik heb hiervan geleerd altijd goed voorbereid een verkoopgesprek in te gaan.
Terugkoppeling
Voor een eerste keer mijn kwaliteitseisen dusdanig opstellen in een verkoopgesprek en ook nog voor een leuke prijs kunnen krijgen, vond ik het erg goed gaan. Hierdoor was ik dus ook tevreden met het resultaat. In een vergelijkbare situatie zou ik me net zo goed voorbereiden en mijn best doen me niet gauw van de wijs te laten brengen door de verkoper.
Gildefeesten 2010
Situatie
De situatie waarin de competentie kwaliteitsgerichtheid zichtbaar is geworden is het moment waarop de kwaliteit van de door De Verdraagzaamheid diensten ter sprake kwam. Hierbij waren betrokken mijn bazin, tevens opdrachtgeefster, ’t Bommels Gilde en ikzelf. Het doel was om de gasten die afkwamen op het evenement voldoende en van goede kwaliteit te voorzien van een hapje, drankje en zitplaats.
Taak
Mijn taak ten aanzien van de competentie was het komen met voorstellen over de verbetering van producten en diensten vanuit De Verdraagzaamheid ten opzichte van vorige evenementen, maar ook ten opzichte van de overige horecagelegenheden in Zaltbommel, om zo een hogere opkomst naar De Verdraagzaamheid te genereren. Ten aanzien van de competentie kwaliteitsgerichtheid werd er van mij verwacht dat ik hoge eisen aan mezelf zou stellen om alles kwalitatief goed te regelen. Zowel de diensten als de producten die, die dag voor de gasten ter beschikking kwamen. Kwaliteit is dus regelmatig ter discussie gekomen. Zowel met mijn bazin als met de keukenploeg van De Verdraagzaamheid, die die dag het voedsel voor de gasten zou verzorgen.
Actie
Om er zeker van te zijn er geen fouten werden gemaakt heb ik bijvoorbeeld mijn bazin meerdere malen nagevraagd om te checken of bijvoorbeeld bestellingen waren gedaan. Ook wilde ik er gegarandeerd van zijn dat mijn collega’s op de dag van de uitvoering goed productief waren. Ik heb mijn bazin dan ook gevraagd om voor die dag een goed team neer te zetten. Daarnaast heb ik gezorgd voor een goede werkomgeving. Bijvoorbeeld een goede, comfortabele en ruime tapwagen waar voldoende drank kon worden opgeslagen en gekoeld werd. Op deze manier was er sprake van een prettige manier van werken voor mijn collega’s. Wat ik dus heb gedaan is het constant checken van zaken zodat er geen fouten werden gemaakt. Dit was zowel in de voorbereiding als in de uitvoering van het project de Gildefeesten van toepassing.
Resultaat
De betrokkenen, dus eigenlijk mijn bazin en ik, waren het over het algemeen eens over mijn kwaliteitseisen. Wel nam ik dit iets serieuzer dan mijn bazin. Om een voorbeeld te noemen: toen ik voor De Verdraagzaamheid het Oktoberfest organiseerde, heb ik gebruik gemaakt van dezelfde grote barbecue als met de Gildefeesten. Tijdens het Oktoberfest waren er achteraf wat klachten over de kwaliteit van het vlees. Daarom vond ik het ditmaal extra belangrijk dat dit goed ging en de gasten tevreden zouden zijn. Uiteindelijk is dit goed afgelopen en waren mijn bazin, de gasten en ik tevreden.
Terugkoppeling
In een volgende vergelijkbare situatie zal ik zeker weer veel aandacht steden aan de kwaliteit van de door mij georganiseerde diensten en producten. Ik vind dan ook, afgaand op de reactie van mijn collega’s en de gasten die het evenement hebben bezocht, dat ik tevreden kan zijn over de door mij georganiseerde en geregelde producten en diensten.