Oktoberfest 2010
Situatie
Het concrete moment waarop de competentie zichtbaar is geworden is het moment dat er emails zijn verstuurd om diverse blaaskapellen uit te nodigen om te komen spelen. Hierbij was alleen ikzelf betrokken. Het doel bij de verstuurde emails om op een vriendelijke maar overtuigende manier de blaaskapellen uit te nodigen om te komen spelen, het liefst voor slechts wat consumpties.
Taak
Mijn taak ten aanzien van de competentie schriftelijke communicatie was het uitnodigen van blaaskapellen om te komen spelen op het Oktoberfest. Dit was van belang, gezien de volgende punten: de sfeer, maar ook vanwege het feit dat wanneer er meerdere blaaskapellen aanwezig zouden zijn, er automatisch sprake zou zijn van een garantie aan publiek. Bezoekers en voorbijgangers gaan echter niet gemakkelijk naar binnen bij een evenement waar 10 bezoekers aan de bar staan..
Actie
Om deze situatie aan te pakken heb ik het AIDA model gebruikt om een goede, overtuigende mail te sturen. Deze mail heb ik geschreven aan de hand van het AIDA model, waarbij de punten aandacht, interesse, drang en actie van toepassing zijn geweest. In deze mail heb ik naast de vraag of de kapellen wilden komen spelen, ook van belang hebbende zaken vermeld om de blaaskapellen te overtuigen dat het voor hen ook leuk is te komen spelen. Hiermee bedoel ik de oorsprong van het evenement en een tipje van de sluier betreffende de plannen voor de editie van 2010. Daarnaast heb ik de kapellen uiteraard op de hoogte gesteld van de beloning.
Resultaat
Door mijn actie waren er 3 blaaskapellen geënthousiasmeerd om te komen spelen, wat in mijn ogen ideaal was aangezien ik ook voor ogen had 3 kapellen te laten optreden. Door mijn email met dusdanig enthousiasme en positief woordgebruik op te stellen, heeft dit geleid tot reacties in positieve zin. Dit heeft geresulteerd in een goede sfeer door aanwezigheid van de kapellen en daarbij direct een goede basis in het bezoekersaantal.
Terugkoppeling
Ik vind dat ik de competentie schriftelijke communicatie goed heb uitgevoerd. Kijkend naar het resultaat heeft de email een positieve uitwerking gehad. Een volgende keer zal ik zeker gebruik maken van de opzet en uitgangspunten van deze mail, om er ideeën uit te halen en wellicht meerdere kapellen te laten komen.
Oktoberfest 2009
Situatie
Het concrete moment waarin de competentie zichtbaar is geworden, is het moment waarop ik een persbericht heb geschreven voor de plaatselijke kranten en websites van de kranten. Hierbij was grotendeels ikzelf betrokken en daarnaast bij de controle mijn moeder, Judy van Tuijl, die al jaren voor Wegener huis aan huis bladen werkt. Hierdoor kon zij dus goede extra input geven aan mijn persbericht. Het doel was dat het artikel kort bondig was, maar waarin toch alle nodige informatie naar voren kwam, waardoor de kranten het artikel graag wilden plaatsen. Op deze manier was er sprake van publiciteit voor het Oktoberfest.
Taak/taken
Mijn taak ten aanzien van de competentie was het schrijven van een persbericht, wat tevens als webtekst gebruikt is. Van mij werd verwacht dat ik op zijn minst de gok zou wagen een persbericht te schrijven. Dit gezien het feit dat normaliter persberichten die tegelijkertijd reclame bevatten niet worden geplaatst.
Activiteit/actie
Ten aanzien van mijn taken heb ik om de situatie goed te laten verlopen, hulp ingeschakeld van mijn moeder. Aan haar ervarenheid binnen de krantenwereld heb ik veel gehad. Ten eerste heb ik punten opgeschreven die ik in het artikel wilde vermelden. Vervolgens heb ik hier een persbericht omheen geschreven. Dit bericht heb ik geschreven aan de hand van het AIDA model, waarbij de punten aandacht, interesse, drang en actie van toepassing zijn geweest. Dit heb ik gecombineerd met het verwerken van de w-vragen, waardoor er een duidelijk, overtuigend en activerend persbericht is ontstaan. Ook heb ik een foto toegevoegd, die tevens nuttigde als flyer en poster. Ik heb de situatie beëindigd door het door mij geschreven artikel aan mijn moeder te laten lezen om vervolgens haar op- en aanmerkingen te verwerken.
Resultaat
Door mijn actie was er sprake van gratis publiciteit voor het Oktoberfest. Op deze manier werd er voorafgaand aan het feest veel over gesproken. Het persbericht heeft in vier kranten gestaan en op twee websites van kranten. Ook heb ik naar aanleiding van het artikel een interview gegeven met het Brabants Dagblad. De artikelen zijn uiteraard door de redacteurs ingekort en soms aangepast. Betrokkenen, zoals mijn moeder maar ook mijn bazin, waren positief verrast wegens het feit dat het artikel in zo veel kranten geplaatst is. Ik heb hiervan geleerd altijd de gok te wagen een persbericht in te sturen voor een activiteit. Niet geschoten is altijd mis...
Terugkoppeling
Omdat ik het leuk vind om te schrijven, ging het schrijven van het persbericht me niet moeilijk af. Zeker na de plaatsing in de vele kranten en op het internet, ben ik zeer tevreden met het resultaat. Een volgende keer zal ik in een vergelijkbare situatie de kans grijpen weer een persbericht te versturen en dit op dezelfde manier te schrijven.